fbpx

    NTTO

    NTTO
    De Nederlandse Truck en Tractor pulling Organisatie (NTTO) is de vereniging zich bezighoudt met alle tractor pulling-wedstrijden die er in Nederland op het hoogste niveau worden verreden.

    De vereniging werd opgericht in 1977, vlak voordat de sport in Europa (tijdens de wereldkampioenschappen ploegen op de Flevohof in Biddinghuizen) werd geïntroduceerd. Sindsdien heeft de organisatie een stormachtige groei doorgemaakt. Momenteel telt de NTTO ruim 4000 leden en donateurs. Primair doel van de vereniging is om samen met deelnemers en wedstrijdorganisatoren de ontwikkeling van de sport te stimuleren. De NTTO is aangesloten bij de overkoepelende Europese organisatie, de European Tractor Pulling Committee (ETPC).

    Standaardklassen
    De basis van tractorpulling zijn de standaardklassen. Dit zijn originele tractoren zoals die voor een groot gedeelte worden gebruikt in het dagelijkse werk. Er zijn in totaal zeven standaardklassen. De indeling gebeurt op basis van het gewicht. De lichtste klasse is de 2,5 ton dat loopt op via 3,5 ton, 4,5 ton, 5,5 ton, 7 ton, 9 ton tot 11 ton. Naast dat de tractoren niet gewijzigd mogen worden ten opzichte van hoe ze door de dealer of importeur geleverd zijn, mogen de motoren niet meer dan 2700 toeren per minuut maken en geldt er voor de klassen een vermogenslimiet. Iedere klasse heeft zijn eigen limiet en van de beste drie tractoren wordt per wedstrijd het vermogen gecontroleerd middels een vermogenstester.

    Sportklassen
    De sportklassen zijn ontstaan in 1997 toen de standaardklassen zich zo ontwikkelden dat men nauwelijks meer van standaard kon spreken. Om de deelnemers, die dat wilden, toch de gelegenheid te geven hun machines verder te ontwikkelen zijn de sportklassen in het leven geroepen. Op dit moment zijn er drie sportklassen, 2,5 ton, 3,5 ton en 4,5 ton, waarvan de 3,5 ton niet meer actief verreden wordt. Voor alle sportklassen geldt dat de motor uiterlijk origineel moet zijn en geleverd is in een voorwielgestuurde landbouwtractor. Het monteren van een turbo is vrij, maar de keuze van de brandstofpomp is beperkt. Verder zijn er limieten aan de maximale motorinhoud, die verschillen per gewichtsklasse. Meer hierover is te lezen in het reglement. Tevens is het gebruik van een intercooler verboden. Ook in de sportklassen is het maximale toerental 2700 toeren per minuut.

    Supersportklassen
    In 2000 is een supersportklasse 4,5 ton in het leven geroepen. En een jaar later kwam daar de supersportklasse 3,5 ton bij. Deze klassen ontstonden om deelnemers nog meer mogelijkheden te geven om de machines verder te ontwikkelen. De keuze van de brandstofpomp en een turbo is in deze klassen vrij en tevens mag men een intercooler gebruiken. Het maximale toerental is ook in deze klassen 2700 toeren per minuut. Verder zijn er ook hier limieten wat betreft motorinhoud. Deze zijn te vinden in het reglement. De supersportklasse 3,5 ton is in 2011 aangepast in 3,6 ton en is er een supersportklasse 3,4 ton bij gekomen voor de 4 cilinder tractoren. Officieel is er ook nog een supersportklasse 6,5 ton, maar die wordt niet meer verreden op de wedstrijden.

    Prostocks II
    Nr. Naam Plaats Trekker Afst. 1 Finale
    1 Wickie Power Rijen Aadri van der Veeken 107,94 108,21
    2 Running Diamond alphen Dries Aerts 110 104,02
    3 Red Attraction Hattemerbroek Willem Jan vd Weert 110 103,04
    4 Code Red (B) Loenhout 110 97,69
    5 Blue Hazard Made Renate van Riet 11,18
    Light Modifieds II
    Nr. Naam Plaats Trekker Afst. 1 Finale
    1 Mad Max Stage 5 (B) Gijzegem (BE) 110 97
    2 DeJongSpecial Alphen NB Toine de Jong 110 91,59
    3 Hot Art Oud-vossemeer Kyra Kustermans 110
    4 Asterix FYNAART H. Endepoel 78,82
    5 Road Runner Bavel Ed van Riel 62,6
    6 't Smidje Hoeven Thijs van de Riet 39,2
    Supersport 4,5 ton Promo
    Nr. Naam Plaats Trekker Afst. 1 Finale
    1 Up and Down Staphorst Arjan Bloemert 110 103,62
    2 Black Magic Wouw Gerard Hopmans 106,61 91,72
    3 Crazy 810 Doetinchem Gert Mulder 90,4
    4 Maximum Massey Bakel Rolf Bouwmans 88,43
    5 Wild Pirate Lunteren Arrie van de Lagemaat 80,9
    Sport 4,5 ton Beloften
    Nr. Naam Plaats Trekker Afst. 1 Finale
    1 DieselDrost Kootwijkerbroek Gerrit Kampert 101,71 97,79
    2 Secret Power Ede Dik van Veldhuizen 101,21 88,75
    3 True Power Achterberg Johan van de Westeringh 98,54
    4 Strijder Randwijk Harm Lijbers 97,95
    6 Green Mystery Noordeloos Marien de Bruijn 86,81
    7 First Love Kesteren David Berends 81,21
    Event Details
    • Days
      Hours
      Min
      Sec
    • Start Date
      1 augustus 2020 19:30
    • End Date
      1 augustus 2020 22:30